Del. 3 ... Gikt …

Gikt är ju något som jag kopplar samman med alkohol och inälvsmat. Förtär inte inälvsmat och inte alkohol i några större mängder något glas rödvin då och då.
Har lidit av gikt i många år sedan 2004 – 2015 även här saknas det väl information om att vissa med diabetes typ2 drabbas av detta. Vi är ju alla olika individer och alla drabbas ju inte av det.


Har själv haft det i fötterna, knä, armbåge, pekfinger, tillbaka i båda fötterna. Olidligt med en fruktansvärd smärta. Hade det bak på hälen varje gång. Själv sa jag tidigt att detta hänger ihop med min diabetes.
Vid de värsta anfallen av gikt lånade jag makens kryckor för att ta mig fram jag kunde ju inte gå eller stödja på den fot det gällde. Sökte läkare X-antal gånger, men de sa att jag hade hälsporre vilket inte var i detta fall. Hade även haft det så jag kände ju skillnaden på vad som var vad.
Började föra dagbok 2014 när det startade och skrev även upp alla de gånger jag var till läkaren. I november 2014 fick jag gikt medicin Allupurinol 300mg att ta morgon och kväll och efter två veckor ökade läkaren dosen till 600mg om dagen. Dessförinnan hade jag ingen medicin utan skickades runt till olika sjukgymnaster, men det hjälpte ju inte.

Blev remitterad till reumatologen fick kortison sprutor i fötterna plus en tablett med namnet ”Kolkicin 0,25 mg”  som jag skulle ta om det blev för jävligt. Läkaren på reumatologen N.N. (Niklas Nilsson) avgjorde att jag var färdig behandlad hos dem och nu var det upp till min husläkare att fixa resterande.
Nu efter jag bytt vårdcentral framkom det att jag inte var färdig behandlad av reumatologen, vilket jag själv fick bekräftat via telefon 2015 av N.N. (Niklas Nilsson).

Äter fortfarande Allupurinol 600mg/ dag av den medicinen  vilket en annan läkare tyckte att jag åt för stark dos av. Bad henne ändra till en mindre dos, men det ville hon inte utan det skulle min husläkare göra.
Efter att jag läst min journal så får jag ett bättre sammanhang av min sjukdomsbild.
Läkarna läser ju inte journalerna ordentligt. Hon trodde det var reumatologen som skulle ändra min medicinering. Där var jag ju remitterad ut ifrån.
När man ringer och vill beställa tid så finns ingen tid att få. Har ringt så många gånger att man till slut tröttnar på det och låter allt ha sin gilla gång. Vill man träffa sin husläkare får man gå dit på akuttid.

När jag nu sitter här och läser allt jag skrivit ned och för det samman till en enhet så blir jag själv förskräckt av hur sjukvården är idag.
 
Sämsta tänkbara jag blir både ledsen och förbannad.


♥ Take care out there ... ღ

Inga kommentarer: