Del. 1 ... Dolt handikapp

Att leva med dolt handikapp som inte syns på utsidan av dig.
Att vara i ett ofrivilligt fängelse på grund av sitt dolda handikapp man lider av är oerhört svårt för en utomstående att förstå.
Har haft diabetes typ2  i sju år, men det är först nu de sista tre åren med ökning av de sista ett och ett halvt åren som det eskalerat och blivit ohanterlig med andra ord ett rent helvete.

Att inte kunna ta sig hit eller dit, att hela tiden planera för att ta sig ut i en affär, ta bussen in till stan, gå till tandläkaren eller gå till frissan. Ja, vad som helst utanför sitt hem. Utan att ha tillgång till en toalett.
Har flertalet gånger påtalat mitt problem med att min mage och att den är i olag, men inte fått något gehör för det. Att ingen gör något eller följer upp det hela.
Efter att blivit felbehandlad i ca ett och ett halvt års tid med medicinen (Metformin) som gör mig sjukare än vad jag var innan. Metformin har gett mig  otroliga problem med återkommande diarréer ibland kunde det bli upp emot tio ggr/dag och alltid efter måltid.
Distriksköterskan jag gick hos vill höja intaget av Metformin, men jag sa nej.
Har även varit på läkarbesök enbart för min mage som skapar stora problem som det medför, men även här har jag inte fått gehör för mitt problem. Utan läkaren tyckte jag skulle äta mindre mat så jag slapp gå så ofta på toan


Tillslut orkar man inte bråka mer utan låter det bero.

Så kom dagen då jag var tvungen att ta itu med mitt problem.
Jag bröt ihop fullständigt och kände att nu måste jag bara försöka ta mig igenom detta. Sagt och gjort ringde en ny vårdcentral och ska nu få komma dit och prata om mina problem.

Ja, det var inte sagt å gjort för bakom allt detta så finns ju skäms faktorn. Man tycker det känns obehagligt att prata om detta. Vet att det finns X-antal som lider i det tysta precis som jag och att de inte tål Metformin.
Ja nu har jag fått nog av okunniga distriktssköterskor så jag bytte vårdcentral där det finns diabetessköteskor och diabetesläkare. Nu hoppas jag att jag ser en ljusning på mina problem.
Hela förra sommaren var olidlig vissa dagar var jätte bra och vi kunde göra trevliga saker tillsammans med nära och kära och andra vänner. Så slås man ut igen utan någon som helst förvarning.



♥ Take care out there ... ღ

Inga kommentarer: