Hur man gör en egen latexform ...

 
När jag penslar latex använder jag mig av en silikon pensel. En skål med tvålvatten där jag tvättar av penseln omedelbart efter användandet. Annars klibbar den ihop och blir fort obrukbar. Vanlig pensel går också bra men den slits ut mycket fortare.

1. Inhandla latex och förtjockningsmedel. (Själv köper jag hos kinn.com)
2. Hitta en original figur du vill göra en form av. Börja med en lätt figur.
3.Tejpa fast original figuren på plant underlag. Ett lock eller dyligt.
(OBS! Tänk på att betongen måste kunna tas ur formen så den måste vara större vid den öppna delen.)
4. Pensla latex 3 – 5 lager. Första lagret är viktigast – inga bubblor inget släpp från penseln m.m. Allt syns.
5. Pensla även ut en bit på det plana underlaget som blir en stöd kant när du gjuter.
6. Blanda latex och förtjockningsmedel ca 1 dl latex + 1 msk förtjockningsmedel.
7. Pensla på. Allt mellan 8 – 20 lager beroende på form.
Tänk på att det ska torka ordentligt mellan penslingarna. Men inom 24 timmar.
Sörj för god ventilation.
När allt ska ur latex formen talka både utanpå och inuti allt eftersom formen släpper från originalet. Annars klibbar det ihop. Själv annväder jag mig av potatismjöl.

Eventuellt förstärkning på valda delar:
Glasfiber eller gasbindor (utan gips).
Gipskappa:
Köp gasbindor som ni gör en yttre form av, av den formen som behöver förstärkning.

Blöt gipsbindorna och lägg dem på själva formen och låt dem torka, kanske att du eventuellt behöver såga itu den (formen) för att sedan tejpas ihop när det skall gjutas.


♥ Take care out there ... ღ

Inga kommentarer: