Resan till Hamburg

Onsdag (4 dec.) morgon klockan 07.00 satte vi oss på bussen maken och jag för att åka med VTK-tjänstemannaklubb till Hamburg. (VTK = Volvo tjänstemannaklubb)
Så allt frid och fröjd en resa vi verkligen sett fram mot. Hade en toppen fin resa ned till Hamburg. Plockade upp en jätte bra reseledare/guide vid färjan i Helsingborg. Vi for vidare ned till Rødby för att ta färjan över till Puttgarden. Vi installerade oss på hotellet "Alte Wache" i Hamburg. Det var förbeställt en gemensam middag och välkomst drink.

Dagen därpå (torsdag 5 dec.) skulle vi på en sightseeing- tur hamnen.
Samtidigt fick vi reda på av vår tyska guide att det var en orkan på väg in mot norra Tyskland så allt skulle stängas vid tre-tiden då orkanen väntas slå till mot Hamburg.
Jodå, det gjorde det också. Det regnade och blåste små så in i hoppsan att det var svårt att ta sig fram, men vi lyckades. Hamnade på en jätte trevlig restaurang och där blev vi sittandes ett bra tag. Vi tog ett bra beslut om att äta en stadig lunch eftersom vi inte visste hur kvällen skulle sluta.

Morgonen därpå alltså fredagen (6 dec.) och hemresedagen. Startade vi klockan 09.30 för att ta oss upp till Heiligenhafen till den välkända butiken "Calles" för lite inköp av alkoholhaltiga drycker plus mycket annat att ta med hem till Sverige.
Där blev vi fast. Bron över till Fehmarn var avstängd på grund av två långtradare som krockat och det var svårt att bärga bort dem i stormen. Samtidigt fick vi höra att inga färjor gick heller på grund av stormen.
Efter 6 timmars sittandes i bussen medan guiden och chauffören diskuterande fram och till baka med resebyrån om hur vi skulle fortsätta vår resa. Kom de fram till att vi skulle ta in på
Weissenhäuser Strand en typ av Skara sommarland fast detta låg intill havet.

Maken hade redan gjort mig observant på att hans högra vad och vrist var onormalt tjockt och svullet. Men han kände sig inte dålig för övrigt ingen smärta i benet bara att det var stelt och spänt när han gick. Jag anade genast att han troligtvis drabbats av en propp men syntomen var ju inte som om det vore det. Reseledaren Per följde med oss till sjukhuset som låg cirka 6 kilometer bort, och dit tog vi taxi. Där kände och klämde han på benet men kunde inte heller upptäcka något onormalt. Tog oss tillbaka till de övriga i gruppen.

Lördag (7 dec.) morgon startade vi redan vid klockan 08.15 för att köra mot Danmark och ta oss över Stora Bält bron men det fick vi göra på egen risk eftersom det fortfarande blåste rejält i vindbyarna. Maken hade möjlighet att ligga längst bak i bussen med benet högt.
Tror han sov hela vägen hem till Sverige. Ja, han var av bussen när vi åkte över med färjan i Helsingör - Helsingborg, och när vi stannade på Hallandsåsen för middag.

Söndagen (8 dec.) vilade vi ut båda två, efter all uppståndelse med orkanen och maken. Skönt att vara i hemmets lugna vrå.

(Heiligenhafen är en hamnstad vid Östersjön i den nordtyska delstaten Schleswig-Holstein. Staden ligger på tyska fastlandet mittemot ön Fehmarn, ungefär 6 mil norr om Lübeck och 5,5 mil öster om Kiel.)