Halloween?

Halloweens vara eller icke vara i Sverige?
Ja det är frågan som jag ställer mig varje år. För inte är det något som passar in i vår kultur utan hör hemma i USA och andra länder där det går rätt till.

Halloween är något som affärsidkarna tagit till sig med råge. Men personligen tycker jag det spårat ur när det kom hit till Sverige.
"Bus eller Godis" har spårat ur, får de inte godis så förväntar de sig pengar.
Blir satans förbannad eftersom jag fått ägg kastat på mitt hus och hade jag fått tag i de som gjorde det så hade jag klått upp dem ordentligt.

I USA där jag fått uppleva denna tradition på nära håll är en kul tilldragelse där föräldrar, skola och den (community) bostadsområde du bor i gör detta tillsammans. Sätter upp regler vad som gäller och att man bara får gå en viss tid på dygnet.
Där vi bodde startade det klockan 18.00 och skulle vara över klockan 20.00 efter det var det ingen som kom och knackade dörr. Hade vi inget godis så inte kastades det ägg eller annat på vårt hus, gjorte ett litet utfall och sa "grrr" sedan tackade de och gick vidare till nästa hus.
Men som sagt här i Sverige har det spårat ut ordentligt.

Här är en bra länk så man vet lite mer om Halloween

♥ Take care out there ... ღ

Inga kommentarer: