TILL MIN MOR


 
Mor lilla mor vem är väl som Du?
Ingen i hela världen …
är en strof ur söndagskole sångboken som jag minns
Och ingen kan ersätta din plats.
Vi var allt för lika i mångt och mycket och är det fortsättningsvis, födda i samma månad, bär samma tecken ”Skytten”
Vi har haft våra duster du å jag men rett ut dem. Det är väl på både gott och ont man rensar luften. Det finns ett kinesiskt ordspråk som säger
”Två kvinnor under samma tak bådar inte gott”
Mina svärsöner kallade dig ”krut kärring” första gångerna tog jag illa upp
Men efter lite betänketid tog jag det som en komplimang.
För det var just det hon var, Krut kärring, Järnladyn, Stål mormor, namnen kan bli många …

FÖR …
Vem sätter sig på en buss vis 85 års ålder och reser 4 timmar till dottern i Göteborg, för å fira jul, fira barnbarns barns födelsedagar och annat
Vem fixar med resor för sina bowlar vänner … jo visst hon styr och ställer
många kunde inte hantera att hon var så stark och driftig, påhittig.

Dominant var hon också, tror vi kvinnor är det lite till mans även om det lyser fram hos några och döljs hos andra.

Du finns i mina tankar

♥ Take care out there ... ღ

Inga kommentarer: