Födelsedagsfirande ...

... ja så kom då dagen (lördagen den 10 dec.) då vi blev upphämtade av en droska som skulle ta oss till huvfudstaden Götheborg. Döttrarna med sina respektive gav maken och mig en helkväll ute på stan. Jag hade ju fyllt 60 och den dagen var vi på Teneriffa.

Vi hade gjort oss klara och väntade på att bli upphämtade på lördagskvällen som var avtalat. Många tankar har gått genom mitt huvud om vad som skulle hända. Nu tillhör jag den typ av människor som tycker det är kul att inte veta vad som ska hända.

Bilen körde runt med mig lite innan vi hamnade nere vid Eriksberg.
Aha, tänkte jag vi ska åka med "Älvsnabben" över till stan, för den kom precis och vi skyndade på stegen. Båda döttrarna med sina respektive var med.

Men tji fick jag. Vi fortsatte att promenera vidare, än en gång funderade jag på vart vi var på väg. För åt det hållet vi gick vet jag att det bara finns små cafeér. Fattar fortfarande inget när vi svänger in på piren där Ostiniefararen ligger förtöjd.

En man står innanför grindarna och hälsar oss välkomna och säger andra huset till vänster. Vi kommer in i en liten shop med sovunier för Ostindiefararen. Ännu en man hälsar oss välkomna han är utklädd i 1600 -talskläder. Längre in i lokalen blir vi bjudna på glögg eller punch av en kvinna även hon utklädd i sekelskifts kläder.

NU börjar jag ana ... en teaterföreställning, för jag ser fler och fler 1600 - tals klädda personer. Försöker luska lite med frågor till mina döttrar med de bara ler lite förnöjsamt.
Eftersom jag som vuxen gjorde ett fördjupnings arbete då jag gick i skolan vid "Nya Varvet" om just Ostidierfararen så började jag förstå att det blir något åt det hållet. Efter inväntan på övrig publik så startar hela föreställningen.


In på den enkla scenen kommer Göteborgsartisten Stefan Andersson, vet att han gjorde många föreställningar ute på Carlstens Fästning Marstrand.

Denna föreställning vi ser kallades för "Hönsafest". Efter några låtar och historia om båten och runt staden.



Så bar det av över till själva Ostindiefararen för att där äta en tre rätters middag.



Här blev det mer underhållning av Stefan Andersson. Så många bra låtar och så mycket härlig information om båten och dess seglats plus lite annan kuriosa om staden Göteborg. Här är en länk om vad han berättade.



Socker-Conny fick sjunga en visa han oxå.

En fantastisk kväll och det var nog den bästa födelsedagspresent jag fått.

OVER AND OUT ♥ Take care out there ... ღ

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,
,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken fin kväll o föreställning det blev för dej.
Gudrun.

LottaM ..ღ sa...

Tack Gudrun. Ja det blev det verkligen, suger på denna karamell fortfarande.

Pennelina sa...

Vilken härlig upplevelse :-D

Grattis till dig med!

Kramar <3<3<3<3

LottaM ..ღ sa...

Pennelina:
Tack så mycket jag det var en fin födelsdagspresent och den finns kvar länge. Eftersom jag gillar historia mer och mer så var även det ett plus.
Må så gott.

Anette sa...

Grattis i efterskott! Vilken rolig och annorlunda present du fick. Ett minne för livet helt klart.
Kram Anette

LottaM ..ღ sa...

Anette:
Tack så mycket. Ja det är verkligen ett minne för livet.
Så fantastisk föreställning och att få gå ombord på skeppet bara det är toppen.

anemonen sa...

Jag förstår att du uppskattade presenten. Sådana presenter är de bästa. God fortsättning och Gott Nytt År till dig. Inger