Halloween - Vilken dag är rätt?

31 oktober eller 4 november??????

Ja, så var det åter Halloween och den stora frågan för svensken är när firas det Halloween?
Ja, jag vet att i USA frias det denna helg 29 oktober (31 oktober) det är alltid den sista dagen i oktober som det firas på.

Här i Sverige vill vi fira det i samband med Allahelgons helgen, men det är inte den rätta helgen (31 oktober - 6 november).
Då är det gravsmyckningsdagen och den tycker jag man inte blanda samman med Halloween även om det är spöken, andar och gastar det hela syftar på.

Allhelgonahelgen är en helg som ska firas lungt och stilla minnas de som stått en nära och som inte finns längre i livet. Smycka graven eller minneslunden med blommor och lycktor.

Halloween är affärsidkarnas helg för de vill ju bara sälja så mycket som möjligt till festen och barnens "Tick or Treat". (Bus eller Godis)
Här har Halloween spårat ur för här går man verkligen in för att göra bus om de inte får pengar eller godis, helst vill de ha pengar (vet av erfarenhet). Då några barn knackade på vår dörrr och jag bjöd på godis. Ett av barnen sa att de ville ha pengar istället. Och ger man dem inget så får man ett par ägg kastade på huset eller nedklämt i brevlådan.

Här är en bra länk som visar vilken dag och varför den firas.
Hos "Wikipedia" kan man läsa lite mer.

OVER AND OUT ♥ Take care out there ... ღ

1 kommentar:

Pennelina sa...

Här firar vi bara allhelgonahelgen, med god mat och minnen om dem som gått före oss.

Vi har för långt till släktgravarna numera, så jag är tacksam för att vi tog så gott vara på dem då vi bodde inom rimligt avstånd.

Kramar från mig <3<3<3