Lite tips om att gjuta i betong - Trädgården

Om man nu skulle vilja betonga själv. Lite tips följer här.
Klicka på länken : Här har jag skrivit om hur man gör ett fågelbad av ett rabarberblad.
Detta behöver man för att blanda betongen.

En spann/hink lagom stor för hur mycket som ska gjutas
Slev att röra om med. Murslev är ett bra verktyg.
Vattenkanna fylld med vatten.
Finbetong är det jag själv använder mig av.
Skyddshanskar/vantar, betong är uttorkande för huden.
Eventuellt munskydd, inte bra att andas in betong och det ryker rätt mycket när man blandar den.

Ska man blanda mycket så använder jag mig av en borrmaskin med en betongkrok som finns att köpa där man köper sin betong.
Blanda samman vatten och finbetongen. Rör om ordentligt, det är ganska lätt att blanda betong "på känn" om man inte blandar så mycket.
Konsistensen ska likna tjock gröt, man ska kunna forma den till en rund bulle. Svårare än så är det inte. Låt betongen bränna/brinna i ett par dagar innan den tas ur formen.

Formar att gjuta i:
Vanligast är ju rabarberblad, alla blad med kraftiga "nervertrådar" är bra att använda.
Korkar av kork till dräneringshål i krukor
Hinkar, stora som små
Glassbyttor
Tråg som köttet ligger i från affären
Mjölk kartonger
Silikonformar som INTE ska användas till något annat än gjutning.
Gamla blomkrukor även de i plast
Petflaskor
Barnformar (sandkaksformar)


Vissa formar t.ex. sockerkaksformar eller hårdare material än plast bör man strycka med "MATOLJA" eller annat fett så att det lossnar från formen. Man kan oxå knacka lite lätt med en hammare så lossnar det men man måste vara oerhört försiktig.
Gjuter man i en form bör man skaka eller stöta med en pinne i formen så att luftbubblor som bildats försvinner.

Gjuter man t.ex. en betong vas låter man en glasburk eller petflaska kvar så att vattnet inte läcker ut ur vasen.
De var lite om hur jag gör när jag gjuter.

OVER AND OUT ♥ Take care out there ... ღ
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 kommentarer:

anemonen sa...

Tack för tipsen. Det är så fint med betongsaker speciellt i trädgården. Jag köpte en liten svamp som liknar din. Jag blev lite sugen på att gå en sådan kurs.Tack för titten hos mig.

LottaM ..ღ sa...

anemonen:
Varsågod, det var så lite så.
Ja, gå en kurs, hade du bott närmare, kunde jag visat dig.