Gjuta i betong ...

... har ju verkligen blivit på modet. Själv startade jag upp detta för cirka 3 år sedan och jag gillar det. Strukturen på betongen det där grova i krukan, hjärtat, fågelbadet, eller vad det är man skapat. Att få ge utlopp för sina egna ideér, jobba med händerna. Leta efter nya formar att gjuta i det finns ju massor av formar bara man kikar sig om. dagligen ser jag något nytt att gjuta i.
Det är med andra ord SKIT KUL.
Som sagt förra veckan var vi hos min kusin i Värmskog. Grannen där hade plockat ihop en hel del som skulle vidare till tippen.



Genast såg jag något som jag kunde använda och gjuta i, tre svampar som sett sina bästa dagar. Dessa norpade jag till mig och har nu med makens hjälp gjutit i dessa, nu står de ute och bränner så efter en vecka kommer jag att slå sönder formen. Hoppas att detta nu blir bra.


Först var jag tvungen att borra upp hålen i botten på svampen så de blev lite större. Där efter sköljde jag ur svamparna. Hällde i olja av något slag själv tog jag matolja men det går bra med vad som helst bara det är något fett (vaselin, linolja, matolja o.s.v.) för att betongen ska släppa från gjut formen. När betongen brunnit färdigt kommer jag att slå sönder svamparna för att kunna ta ut den färdiga betong svampen.


Här får jag hjälp av maken med att blanda betongen. Vi gjorde betongen lösare än vanligt och vi använder "Finbetong". Nu står svamparna upp och ner vända i dessa murbruks baljor och bränner, har täckt dem med plast för jag vill inte att det ska komma vatten i dem. Där ska de stå minst en vecka innan gjutformen krossas. Detta för att vara på den säkra sidan att det håller.

OVER AND OUT ♥ Take care out there ... ღ
Läs även andra bloggares åsikter om ,,,,,,

Inga kommentarer: