Växter från en vän

Ja, det har gått ett par dagar sedan jag var här sist och om det jag skulle bloggat. Men av olika anledningar så har jag inte gjort detta, men nu ska det bli av.
Lördagen 28/5 var jag och maken till äldsta dotterns svärföräldrar som bor på Orust, Ellös och hämtade fina växter. De bor granne med pelagonmuseet. Ja, hon hade ringt innan och hört sig för om jag ville ha. Jag är ju inte sen på att tacka nej eftersom vi är på jakt efter diverse olika växter och buskar till vår trädgård som är i förvandling till förhoppningsvis bättre. Växter som jag fick var:

1. Jakobs stege, en vacker gammal växt som även kallas blågull, venusvagn, blåljus, blå riddare och blå kungsnejlika

2. Nejlikrot, klicka på länken för mer info.

3. Brinnande kärlek, studentnejlika, Lychnis chalcedonica, art i familjen nejlikväxter. Brinnande kärlek är en flerårig ört med motsatta, håriga blad och kraftigt scharlakansröda, ibland vita blommor i platta kvastlika blomställningar. Arten härstammar från Östeuropa och odlas som en oöm prydnadsväxt.

4. Axveronika, (Veronica spicata) är en växt med blå blommor som blommar från juli till augusti. Svenska synonymer till axveronika är axärenpris och silververonika.

5. Bergormrot, (Bistorta affinis) är en växtart i familjen slideväxter från Pakistan, Indien, Nepal och västra Myanmar.

6. Ligularia, en bra länk för denna blomma.

7. Nattljus, (Oenothera biennis) är en art i familjen dunörtsväxter. Den kommer ursprungligen från östra Nordamerika, men finns numera naturaliserad på många håll i världen.

8. Datura, änglatrumpet.

9. Årets Perenn 2011 är blomsterfunkia, Hosta fortunei. En formstark, tålig perenn som skapar struktur och spännande färgspel i halvskuggiga lägen.

Plus paprika-, gurk- och pumpa- plantor. Allt har jag fått ned i jorden. Jo, höll på att glömma jag fick ju en planta till ett kastanjeträd som jag satt i en kruka får se hur det går att oldla fram den där i.

Alla växter har jag Googlat på och hittat info. om varje växt. Ja det var lite från mig igen OVER AND OUT ...

♥ Take care out there ... ღ

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 kommentarer:

Pennelina sa...

Själv är jag på grönsaker just nu, i växthuset :-D

Kramar från mig <3<3<3

Anonym sa...

Lycka till.
Gudrun.