Gårdagens händelser...

Igår var det Sveriges nationaldag och Svenska flaggans dag 6 juni 2011.
Det firade jag och maken i Kungälv nedanför Bohus fästning (Fästningsholmen) mycket trevligt, jag faktiskt så är Kungälv trevligt vilken dag som helst på året.

Lite Kuriosa:
Den 6 juni är en märkesdag för Sverige. Just den här dagen har avgörande händelser för landet inträffat. Den 6 juni 1523 som Gustav Vasa valdes till Sveriges kung. Därmed blev Sverige ett självständigt land och den nordiska ubionen upphörde. Nära trehundra år senare, den 6 juni 1809, fick Sverige en ny regeringsform som bland annat fastslog vissa medborgerliga rättigheter som samvetsfrihet, tryckfrihet och säkerhet till person och egendom. Den svenska flaggan är en symbol för vår frihet. Den blågula flaggan har anor sedan 1400- talet då Karl Knutsson använde den som korsbanér i kriget mot danskarna. Sedan 1916 har därför den 6 juni varit Svenska Flaggans Dag. Från och med 1983 är den dagen också nationaldag och från 2005 även en helgdag.
Du gamla du fria, den svenska nationalsången, är knappt 150år. Ursprungligen började den med orden "Du gamla, du friska ..." men ersattes av "du fria" efter unionsupplösningen 1905. Richard Dybeck, folkminnesforskare och visdiktare, skreb år 1844 texten till folkmelodi från Västmanland.
Efter 1893 lanserades den av Oskar II som nationalsång.
Den här texten hämtade jag från programet som delades ut vid Fästningen.

Efter firandet åkte vi hem till yngsta dottern med familj på middag. Före middagen passade minsta barnbarnet på och badade i poolen, de två kusinerna kom upp och badade. En strålande nationaldag blev det och utan regn som oxå hade utlovats, vilket jag sett fram emot för då behövde jag inte vattna, men tji fick jag, blev allt tvungen ut och vattna i "min gröna glädje".
Det var allt från mig OVER AND OUT ...

♥ Take care out there ... ღ
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

1 kommentar:

Pennelina sa...

Efter åskan kom behöver jag bara vattna i växthuset :-D

Kul med lite kuriosa!

Kramar <3<3<3