En av alla favoriter ...

... är iris,

Först ut är trädgårds iris,




sedan den som jag gillar bäst är strand iris den är så vacker i sin blålila färg. Har tagit frökapslar från den. Läste på nätet att man ska sandpappra kapslarna för att de lättare ska gro. Jag knäckte sönder dem och ut kom massor med små frön som jag nu ska göra ett försök med att driva upp.



I bakgrunden av denna strand iris ska det så småningom bli en uteplats. Just nu står där krukor med tomat- och gurk- plantor.

Det var lite från mig.
(Alla foton är klickbara till större storlek)


OVER AND OUT ... ღ
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

4 kommentarer:

Menageriet sa...

Javisst, är Iris en vacker blomma!
Har haft en "kortbent" iris och jag tror att den heter "Småiris". Den är kortskaftad och har en stor blomma och ser ut som trädgårdsirisen.
Fina bilder!
Ha en trevlig Pingsthelg!

Menageriet sa...

Tack för berömmet! Själv har du ju också bytt layout. Grönt och fint!
Ja, småirisen blommar tidigt.
Ha det gott!

Inger Maryissa sa...

Ja Iris är verkligen vackra
så fina foton !
ha det så gott

Anette sa...

Snygga. Jag har satt några iris i år och de har i alla fall blad. Får väl se om de tar fart nästa år. Då ska jag köpa fler. Ha en fin helg. /kram Anette