Moses brinnande buske

Googlade runt på Moses brinnande buske efter att Anette skrivit en kommentar om denna växt. Tråkigt när det inte nämns på sidan jag fann denna fina växt på.
Tack Anette, alltid bra att veta eftersom jag själv är allergisk. Påminner mig om "Poison Ivy" som jag träffade på i USA när vi bodde där.

Moses brinnande buske härstammar från östra Asien och centrala och södra Europa. Moses brinnande buske, diptam, Dictamnus albus, art i familjen vinruteväxter. Moses brinnande buske är upp till 1 m hög med mörkgröna, glänsande blad och mörkrosa eller vita blommor i tätblommiga klasar. Den doftar starkt av flyktiga oljor, som kan antändas, varvid hela busken för några sekunder flammar upp utan att ta skada. Arten odlas som prydnadsväxt.
Text och bild är hämtad från denna länk:

http://www.ne.se/moses-brinnande-buske

Googlade och hämtade upp lite fakta om Moses brinnande buske
Dictamnus albus
Växten, speciellt frökapseln, innehåller en olja som är irriterande på hud, särskilt om huden utsätts för solbestrålning (fototoxisk reaktion). Förgiftningar genom förtäring av växten är inte kända.

Symtom: Kan ge kraftig hudirritation, rodnad och blåsor. Besvären kan kvarstå i veckor, eventuellt även ärrbildning och mörkfärgning av huden.

Åtgärd: Tvätta med tvål och vatten. Skydda huden mot solljus under minst två dagar även om lokala symtom saknas.
Vid symtom kontrollera risken hos Giftinformationscentralen
.


♥ Take care out there ... ღ
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

4 kommentarer:

Anette sa...

Vad bra att du "fick upp ögonen"! Jag har haft den i min gamla trädgård men jag fick inga problem av den som tur var. /Anette

LottaM ..ღ sa...

Anette:
Tackar för din upplysning ska passa mig och inte införskaffa den även om jag bler mycket förtjust i den.

Inger Maryissa sa...

Visste inte att det fanns en buske som heter: Moses brinnande buske
intressant information
kram

♥ Hannele på Hisingen sa...

den ska man inte ha kanten i sin rabatt