På trettondag jul åker julen ut!

... ja, jag vet att det heter på Tjugondag Knut åker julen ut, men här var det länge sedan som jag höll på denna regel. Kastar ut julen rätt snart efter trettonafton.

Minns min barndoms julgrans-plundringar.
Vi bodde då i hyreshus och alla mammor i huset, ja även grannhuset planerade och fixade i ordning en stor julgransplundring för oss barn. Vi höll till i grannhusets källare jag tror det var cykelrummet som hade röjts ut enbart för detta evenemang. Där var det gott om utrymme för lekar och dans kring granen. Jodå, vi hade även fiskdamm så vi fick varsin påse med några kolor, några ischoklad, en celmentin och det vanliga ett russinpaket.
Tilläggas bör att kolan och ischokladen var hemkokad av någons mamma.
Någons mamma hade pepparkakshus som skulle slås sönder i bitar som vi fick äta av.
Någon annan hade hemkokad saft som hon bjöd alla barnen på.
En tredje hade kokat kaffe till de vuxna för de skulle ju ha något att dricka också. En fjärde bjöd på de få lussebullar som fanns kvar.
Alla mammor hade något de kunde avvara till denna fest. Det var det bästa på hela julen och jullovet var denna fest, som en rejäl avslutning.
Idag förekommer det inga julgransplundringar alls.

Minns även att vi var på en jätte stor julgransplundring vid universitetet i Karlstad. Tror men det är ren gissning att det var arrangerat av Karlstad stad för det var barn från alla stadsdelar av stan och det var musiker som spelade alla de härliga låtar som hör till en julgransplundring. Givetvis fick man godispåsar när man gick hem.

Kommer ihåg då vi bodde i Mölndal så ordnade jag och en grannfru detta för våra barn, vi var hemma hos henne, kraschade deras pepparkakshuset, dansade kring granen, åt lite tårta och av pepparkakshuset givetvis. De tyckte det var toppen kul.
Det var lite av mina minnen av julgransplundringar. Ni kanske har några ni också där ute.


Take care out there ... ღ Lotta ...ღ
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

1 kommentar:

Anette sa...

Julgransplundring har jag nog bara varit på nån gång. I scouterna har jag för mig att det var. Det är nog en tradition som är på väg bort. Själv har jag aldrig tyckte om att dansa runt granen (eller midsommarstången heller för den delen). Inte ens som barn tyckte jag att det var kul. Vad är det för fel på mig ;-)

/Anette