Så gör jag ....

Hur gör jag då för att inte hamna i denna situation igen.
Allt det jag skriver här är inget som någon bestämt att så är det utan detta fungerar för mig.
Var och en som hamnar i en sådan situation som jag gjorde får gå efter vad som är bäst för henne/honom.
Ett är att äta rätt, och vad är då rätt?
Mycket grovt bröd med mycket fibrer i men snåla på fettet.
Pålägg som skinka, sill i olika former, makrill i tomatsås, mager korv, rökt bog och kalkon.
Man bör undvika fet ost typ dessertost och ost med hög fetthalt (30% - 37%)
om man nu vill ha ost ät de som innehåller mindre fett (17% -10%) men de är definitivt inte goda. Smakar absolut ingenting. Ska inte räkna upp allt som är fel eller rätt, som jag påpekat tidigare var och en för följa sin egen väg. Vad som är bäst för henne/honom.
Nu är ju jag väldigt kräsen på det mesta, men försöker att ta mig igenom dagen med olika maträtter och mycket ångkokta grönsaker, gärna råkost i olika smaker.
Grönsaker så som broccoli, gröna bönor, röda linser och kikärtor är det allra bästa. Det fungerar jätte bra på mig men kan vara sämre för andra. Man få helt enkelt prova sig fram.
Två man bör motionera minst två gånger per vecka och där emellan promenera. Dammsugning går under motion, golv tvättning också. Det är helt enkelt man ska röra på sig mycket. För övrigt ska man leva som vanligt.
Är man bortbjuden på fest/kalas ät efter ditt eget val, det är inte farligt att äta det där förbjudna då. Men man bör inte frossa i alla bakelser och kakor.
Blir man bjuden på sockerfria småkakor så är de lika farlig som de med socker i, det är fettet i småkakorna som är boven. Dessa bör man undvika.
Ett glas rödvin är bara bra enligt all forskning, för mycket alkohol drar ned blodsockret och är farligt på långsikt, då det blir för lågt gör att man tuppar av.
I en sådan situation ger man något med mycket socker i typ apelsinjuice, dextrosol eller en sockerbit upplöst i lite vatten.

Take care out there ... ღ LottaM ...ღ

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

3 kommentarer:

Pennelina sa...

Jag tänker ofta på filmerna där Jafar inte får lov att döda men plåga Aladin till det outhärdliga... livet känns lite så ibland :-D

Själv har jag precis kommit till insikt att många av mina symptom strålar samman i en inte helt önskvärd diagnos... nu har jag inte mindre en tre kroniska sjukdomar... Bingo! Dags för en lott kanske ;-)

Är så less på min egen ohälsa att jag tvekar att skriva om den på bloggen min... räcker med att gubben går sjukskriven i väntan på att operera hjärtat.

Men det är långt tills jag blir uppgiven eller bitter :-D Jag kan inte bestämma hur jag mår, men hur jag tacklar det hela :-D

Tänker på dig!


Kramar från mig <3

Anette sa...

Oj, ja tänk vad bra att du blev pigg igen! Nu tränar du ju en massa och det är ju bra. Själv håller jag mig till promenader med hundarna, men jag ska försöka mig på jympan igen efter jul. Något lätt och skonsamt pass. Kanske finns det till och med lite ryggjympa.
Maten får jag väl ta tag i också- just nu är jag inne i "smörgåsträsket". Det är ju så tråkigt att laga mat till sig själv mitt på dagen. Även om jag vet att jag borde!
Ha en fin dag. Kram Anette

Petit Eyekiss sa...

Tack för din berättelse.Hoppas att du får ordning på sockret så du kan njuta av sin resa.
När jag var hos läkaren sist för att kolla sköldkörteln så visade det sig att mitt fastesocker låg på 6!
Jag hade så sent som ett halvår tidigare 5,3 efter frukost! Läkaren sa ingenting om det, men jag äter sedan i mars månad endast 20 g kolhydrater /dag, och det i form av grÖnsaker och lite grädde. Ska ta ett samtal med läkaren igen, för det är andra saker som spökar.
En bra sida är www.kostdoktorn.se
Där kan man lära sig en hel del om hur insulinet fungerar i kroppen.
Glad att du är på banan igen.Saknar dina fredagshistorier!
Kram
Elisabeth