Dagboksblad från Australien

Måndagen den 3 Mars 2008
Rain Forest Walk - Australien, Queensland, Brisbane

Dagen startade redan vid sextiden för oss. Maken ska till jobbet och jag åker med för att invänta Kate där. En arbetskollegas fru som ska ta mig med på en tur i regnskogen. Vi bilar ned mot Gold Coast, svänger in mot landet en bit. Till ett ställe som heter O’Reilly’s Rain Forest Retreat.
Väl där parkerar vi bilen promenerar upp mot receptionen frågar lite om de olika vandringslederna, det finns många sådana att välja mellan. Vi valde en av de kortare ca 5 km lagom tyckte vi båda. Men innan vi ger oss iväg ska vi mata de vilda papegojorna, på köpet får vi vilda kalkoner som gärna snyter åt sig det de kan. De tog nämligen hela påsen med solrosfrön för Kate. En otrolig upplevelse att komma så nära dessa vilda fåglar.

Åter till receptionen och där dricker vi en kopp te och kaffe, tittar in i souvenirbutiken. Det börjar regna lite men det ska inte få hindra mig från denna vandring. Köper oss varsin regn poncho som vi kryper in i och ger oss iväg. Regnet vara inte länge. Hann bara få på oss skydden så var det uppehåll.
Spännande tycker jag och genast visar Kate på en ödla som ligger och gassar sig i solen. Upp med kamera och den är plåtad. Vi vandrar vidare och ser alla dessa vackra orkidéer som jag bara sett i Botaniska Trägården i Göteborg. Växter som vi har i våra krukor i fönstren. Det är bara helt fantastiskt.

Går ut på en hängbro högt över marken vi är nämligen uppe i trädtopparna och vandrar. Hängbron gungar och knakar oroväckande, tycker först det är obehagligt, men det glöms bort rätt fort av allt annat det finns att titta på här uppe. Jag frågar om allt, på min knaggliga engelska. Hon förstår och berättar.
Mitt ute i allt detta fantastiska har de arrangerat, otroligt nog en liten orkidé trägård med orkidéer som kommer från Syd Afrika. Tittar, luktar, glömmer att fota dessa skönheter. Jag blir lite förbannad på mig själv så här efteråt. Men som vanligt blir jag så exalterad av allt som kommer inför mina ögon. Vissa delar går bara inte att föreviga med foto utan måste sparas på näthinnan.

Vi vandrar vidare på vår väg och ser det ena trädet efter det andra i olika formationer. Trädens rötter är som stora paddlar en del ser ut som pyramider, en del är ihåliga, små lianer som lindat sig runt stammen och på så sätt gjort mönster. Naturen är verkligen förunderlig, hybrider som växer på varandra högt uppe i en grenklyka eller bara rakt på stammen. Otroligt.
Ser ett träd, jag inte minns namnet på, men det har en plym som en jätte stor grästuva och för att det ska föröka sig måste det till en skogsbrand.

Kommer fram till en otrolig utsiktsplats som hänger ut över kanten och långt borta ser vi ett vackert vattenfall. Passar på att fotografera detta även om de är långt borta. Platsen påminner lite om Grand Canyon i Arizona och Hawk Mountain i Allentown, men helt annan vegetation. Vägen tillbaka blir den samma. Upptäcker saker jag missade tidigare.

Vi stannar till på vår väg, vid en 360˚ utsiktsplats där plockar hon fram en medhavda picnic- korg med en massa gott i. Vinden är lite kall när vi är så högt upp på berget.
På vägen mot vårt mål ser vi en bil som parkerat och de tittar upp mot träden. Högt, högt uppe sitter en ensam koala. De berättar att den satt mitt i vägen och att den har någon ögonsjukdom. Passar på att ta foto. De har ringt efter någon typ av räddningshjälp för koalor. Kate berättar att koalor lever ensamma, eller mor och barn förhållande bara.

Kate undrar om jag är intresserade av en annan typ av regnskog med mer palmer och inte dessa stora träd som har rötter som stora paddlar.
Här är det inte så långt att gå säger hon. Visst vill jag det. Sagt och gjort vi kör mot ett ställe som heter Tamborine Mountain.
Innan vi kör dit visar hon mig en utkik över Gold Coast, denna plats ligger mellan en massa vackra gamla och nybyggda (villor) hus.
Vi promenerar ned för en massa trappor. Troligtvis håller de på att göra ordning stället för vintern, som sakta men säkert gör sin entré även här. Kommer fram till ett vatten fall. Här fotograferar jag fallet också.
Klockan är runt 16.00 och det är dags att bryta upp, styra bilen mot Volvo fabriken.

Hon ska hämta upp sin man Mr J och ”Mr Red Back” väntar på mig.
Träffar några jag mött sen tidigare och några är nya för mig.
Skulle nog inte fixa att köra här, eftersom det är vänstertrafik.
Denna dag har varit helt fantastisk med allt den har haft att erbjuda.

Även om mina fötter och ben värker efter allt promenerande. Det är det värt. Vartenda steg.

Take care out there ... ღ LottaM ...ღ

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: