Tisdagstema - Accessoarer

Vecka 47 -
Dagens tisdagstema är accessoarer, det första jag kommer att tänka på är ju scafer, halsband, skor o.s.v. men det kan ju vara så mycket mer googlade på ordet accessoarer = (pl.) tillbehör, attribut, utstyrsel; oväsentliga detaljer, staffage



Gjorde det lite lätt för mig och samlade ihop en del av mina accessoarer och fotoade.
Titta på fler bidrag klicka på länken TISDAGSTEMA

Accessoarer, ett franskt ord för tillbehör, bisaker. Ordet används inom modet för handskar, skärp, skor, scarf, smycken eller hattar som i form och färg överensstämmer med resten av klädseln och på så sätt skapar en enhetlig modeform. Till viss klädsel, till exempel klänningen "den lilla svarta", är valet av accessoarer särskilt viktigt.
Ordet "accessoar" kan också användas bildligt för något som används för stilens skull snarare än i egensyfte. Till exempel kan speciella politiska åsikter användas som accessoarer för den som vill passa in i en
trend eller en subkultur. Mer än halva svenska folket tror att ordet accessoar uttalas "assesoar" men det är helt fel, det uttalas "aksessoar" och det gäller alla språk.
Hämtad från "
http://sv.wikipedia.org/wiki/Accessoar"

ღ LottaM ...ღ

BloggRegistret.se

Andra som bloggar med, , , , , , , , -

6 kommentarer:

Namn: Eva sa...

Åhhh så mycket snygga smycken! Fina!
/Eva

Lizaloop sa...

jag körde på halsband i dag oxå!
hemmagjorda!

Karoleen sa...

Vacker bild med mycket vackra smycken!

Anni sa...

Mycket blått där, det gillar jag!

Anette sa...

Halsband har jag mängder av, men tyvärr är jag dålig på att använda dom.......Dina halsband är i min smak! /Anette

ormbunke sa...

Fin bild på färgglada halsband. Anita