Överviktskurs

Förra tisdagen bar det av till kursen i ätbeteende som startade. Det var introduktion av Stahre – metoden, varför man äter som man gör.
Idag är det andra veckan och redovisning av vad jag ätit m. m.

Övervikt/fetma handlar inte i första hand om vad du äter – utan varför.
Vi vägdes och mättes midja, stuss och byst.

Bara för att ha en referens från start och se hur mycket vi miskat i vikt under dessa tio veckor som kursen är.
Efter ett halv år ska vi träffas igen som en uppföljning. Längre fram blir det fler uppföljningar, men i nuläget så är det ännu inget fastställt.
Kursen utgår från Lisbeth Stahre’s bok ”Övervikt handlar om känslor”.

(finns länger ned på sidan)
Vi har skrivit på papper om tystnadsplikt får alltså inte prata om vad de andra berättar på kursen.

Personligen så tycker jag det är merjobb med kursen, maten som ska vägas, allt som stoppas i munnen ska skrivas upp. Känns som ett misslyckande redan på startlinjen. Men det är väl till att bita i det sura äpplet och komma igen och fortsätta.
Kanske det beror på att jag aldrig behövt banta tidigare i mitt liv.
Så idag är det dags igen för lite mer info och vägning. Kursen är ju på tio veckor så det ska man väl stå ut med.

Fortsättning följer ....

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Övervikt handlar om känslor vänder sig till dig som är trött på att gå upp och ner i vikt.
Trött på att känna tillfredsställelsen av att gå ner några kilon och uppleva besvikelsen av att snart gå upp samma kilon igen och ställer dig frågorna: Varför äter jag fel när jag vet hur jag ska äta rätt? Varför kan jag inte stå emot suget att stoppa något i munnen? Varför kan jag inte behålla viktnedgången? I boken redovisas ett program för viktkontroll som i vetenskapliga studier på
Karolinska Institutet visat sig leda till bestående viktnedgång, trots att själva programmet bara omfattar 10 veckor. Övervikt handlar om känslor är ingen vanlig "bantarbok" utan presenterar ny kunskap om övervikt och varför det ofta är svårt att behålla en viktnedgång. Bokens program handleder dig till ett balanserat ätande och visar hur du genom förändring av förhållningssätt till vardagliga situationer både kan förstärka din självbild och påverka stress och alltför stora egenkrav.


www.adlibris.se 209kr
www.bokus.com 211kr
www.studentlitteratur.se 231 kr
r kan man beställa boken om man vill läsa och komma igång själv.

♥Det blir roligare att kommentera Dig, om Du kommenterar mig!♥

Andra som bloggar med , , , ,

http://intressant.se/intressant

BloggRegistret.se

4 kommentarer:

lilalili sa...

Jag tänker på dig och hoppas det fungerar bra! Det viktiga är ju att ta det första steget!
Kramis

Ragnvi sa...

Lycka till med kursen! Ärvde en hund jag och snabbt som attan gick jag ner 10 kg - gick upp 2 i sommar...
Vacker stängd grind hos dig, rena konstverket!

Gisan sa...

För mig har maten alltid handlat om känslor. Jag har inte jojo-bantat med flit utan med livets händelser. Nu ska jag äta sunt tänkte jag. Så kom pappas sjukhusvistelse och genast är jag "störd" i maten. Tur att jag har min matdagbok. För jag ser att jag äter alldeles för lite. Fanns inte på världskartan för några veckor sedan. Kramar...

Jejje ♥ sa...

Hoppas det gick bra idag på "kursen". Kram Jejje