Tankar och funderingar

Veckans tisdagstema var tid och jag publicerade en bild av fängelset där Annika Östberg sitter och har suttit i de senaste 27 åren. Har varit där utanför och sett fängelset från utsidan och det är ingen vacker syn vill jag lova. Otroligt nedgånget. Kusinen som bor i LA och är verksam inom svenska kyrkan har haft möjligheten att besöka henne - har berättat att hon är så trygg i sig själv - men att reglerna innanför grindarna hårdnar för varje dag. Har läst boken (Sorgfågel) om hennes liv som skrevs av Lena Katarina Swanberg.

Denna text är hämtad från hennes hemsida. Boken om Annika. Det finns ett gammalt kinesiskt ordspråk som säger: "Du kan inte hindra sorgens fågel från att flyga över ditt huvud, men du kan hindra den från att bygga bo i ditt hår." Boken om Annikas liv heter "Sorgfågel" (Stockholm, 1999) och har fått sin titel efter det här ordspråket. Här berättar Annika själv om sitt liv. Boken är skriven av Lena Katarina Swanberg och är publicerad av Bokförlaget DN, Stockholm. En andra upplaga utgavs 2005.

Då flyger tankarn till Sverige och de svenska fängelsena och hur fångarna har det här - jo, bättre än vad många hederliga svenskar har det som lever laglydigt. Det var ju uppe en ny hearing med henne och där fick hon åter igen ett bakslag, så denna kvinna hon ser tiden an och försöker väl på nytt om två år igen.

Här kan man läsa den sista heringen Svd.

För den som är intresserad: Annika Östberg Deasy hemsida.

♥Det blir roligare att kommentera Dig, om Du kommenterar mig!♥

BloggRegistret.se

Andra som bloggar med , , , , , http://intressant.se/intressant

3 kommentarer:

Inger Maryissa sa...

Jo, det är skillnad mellan fängelserna där och här hemma i Sverige.
Det är svårt att föreställa sig att sitta så många år i ett fängelse där.
Ja, här i Sverige har nog som du skrev fångarna till och med bättre än många laglydiga svenskar.
Jag vet inte allt om henne men har sett lite i ett TV-program, och kan känna att nog kunde hon väl få åka tillbaka till Sverige.
Kram

Gisan sa...

Jag har läst den boken. Jag verkligen sträckläste den. Kramar...

Myselfz sa...

Jag förstår inte varför hon inte får komma hem till sverige. Här skulle ju hennes släktingar hälsa på henne och efter 27 år vore det nog väldigt kul för dom att veta att hon är hemma igen.